Tuesday, 29 November 2011

K0MP@NG..

Jiwa kosong..
Mungkin kerana hati yg sunyi..
Tenggelam tanpa pelampung..
Karam tanpa penghuni...
** Entahlah.. aku pun tak faham..

Hujung minggu lalu..
Aku sibuk memenuhi undangan perkahwinan..
Destinasinya jauh2 belaka..
Kerana jemputan itu hukumnya wajib dhadiri..
Maka aku gagahi dgn harapan..
akan ada yg baik utk ku kelak..
Amin3x Ya Rabb...

Walimatul urus..
Tujuannya utk m'hebahkan kita dah b'kahwin..
Sedekah dgn segala macam hidangan..
Malaikat turut m'amin kan doa2 mempelai..
Apatah lagi doa2 tetamu..

Namun rasa t'sentuh hati ini..
Bila sok sek tetamu m'cacatkan keadaan..
" Ya Allah.. hantaran 15k tp 4 jenis lauk je? Dah la tak sedap"
" MasyaAllah.. knp la dia pilih design plamin mcm ni.. outdated btul la".
" Engko nak tau Pe'ah (bukan nama sebenar).. istri dia tu doktor tau.. suami dia tu prebet jer. Urmm..tumpang duit bini aje la"
" Cantiknya bini dia.. awat la boleh pilih lelaki lagu tu. dah mcm beauty & the beast.."
" Majlis bukan main gah lg.. door gift bg kek aje? Eleh..aku dlu kawen bg mcm2 tau.."

Sejenak itu aku t'fikir..
knp wujud insan2 spt ini?
Allah mjadikan diri kita b'pasang-pasangan..
Jodoh itu adalah datang dariNya..
Meskipun mempelai tidak segojes Angie & Brad pitt..
Tidak juga sekaya CtNurhaliza & Datuk K..
Mereka ttp tlh mlaksanakan ibadah yg plg besar..
knp mesti nak argue kurniaan Allah???
*** Jgn takbur dgn apa yg kita ada..
*** Krn mungkin nilainya amat murah pd pandangan Allah..
*** Bsyukurlah apa yg kita ada..
*** Krn walaupun ianya murah..namun amat mahal pd pandangan Allah...

10 comments:

Tea said...

Sebab itulah.. Yg wajib ialah mahar dan pernikahan... Majlis itu biarlah seadanya.. Tp ituuuuuu pun org nak ngate.. Gaji lumayan takkan tak buat besar2 kottttt... Uhhh uh

Myez.. said...

Betul tu Tea..
Lumrah manusia.. kje asyik nk menunjukkk je.. masih ramai yg xfhm konsep kawen kan?

Ujie said...

biarkan org berkata2..asal Allah tak larang.

kena berani tunjukkan pd org ramai, konsep perkahwinan islam- sederhana tapi penuhi tuntutan yg wajib.

khaifaiz said...

sedang pening memikirkan itu

missSenget said...

susah kan sebab kite selalu dipengaruhi ape orang kata..

yang tersepit kita..
yang jadi mangsa mak ayah..

padahal orang2 ni bukan nk bagi duit pun..

pndai mngata je..

risau jugak dgn keadaan mcm ni..takut diri x kuat..
huhu..

delarocha said...

bukan mudah nak senangkan hati semua org

Woofer Storm said...

tu kes orang dengki sis,tak suka tgk orang lain senang..grrrr

Myez.. said...

Ujie:Setuju..knp msti nk takut
tnjuk sesuatu yg benar kan?
Khai: pening2 bfikir xpe..hehe
MS:Apa pun majlis yg kita buat..
bgantung pd nawaitu.. Janji kt
bahagia..
Delarocha:Btul tu bro..
WS: sabar..sabarrr.. =D

Faaein Talip Roy said...

menyedihkan..

tapi itulah situasi yang sering berlaku kan.. hurmm..

aimie amalina said...

mulut org
kenapa cm tu kan
emmmm
sgt sedihh bile dgr cm ni..