Thursday 27 October 2011

Awak Tak Faham..

Terkejut aku dari lena apabila t'dengar deringan HP ku..Jam menunjukkan pukul 1 pg ( Cewaahhh..mcm ayat cerpen jer kan? hehe.. Tp tang jam tu mmg betul ok..) Nama sahabat lamaku terpapar jelas di skrin HP.. Berikut adalah antara pbualanku dgnnya.. :-
Sahabat: Aku sedih.. ( Nada t'esak2.. )
Aku: Why?? what happen dear? ( Nada memujuk )
Sahabat: He dump me like hell!! He so cruel.. I betul2 kecewa.. ( Hampir m'raung )
Aku: Sabar Di***.. I sangat2 faham perasaan u skg..
Sahabat: Sabar??! Tiap kali I cuba nak luahkan perasaan I.. semua org hnya tahu kata sabar je.. semua pasti ada hikmahnya.. Bull sh**!! I ingatkan u tak mcm dorg..Rupanya sama je.. Boleh tak u katakan sesuatu yg b'beza?!
Aku: ( Terdiam dan Istighfar...)
** Kami m'bisu seminit..
Aku: Di*** bukan semua yg kita impikan itu akan bjalan lancar. Apapun yg b'laku itu adalah kehendak yg Maha Esa.. Kita hnya mampu merancang. I dapat rasakan apa yg u rasa.. I know its really hard 4 u.. But plz, be optimistic and be patient..
Sahabat: U x faham.. U r not in my situation!! ( terjerit2 di telingaku )
Aku: Then.. Why u call me?! ( sedikit tinggi nada suaraku )
Sahabat: I thought u r my bestfriend..
Aku: Really?? How long have you not call me?
Sahabat: ( Terdiam...)
Aku: Kita dah tak b'hubung selama 2 tahun.. I dont even know ur FB.. I juz kept ur phone no to hope that u will contact me.. And all of sudden u call me and cry like crazy and screamed that i did not understand u. What is that mean?? Bestfreind??
Sahabat: Im sorry.. my mistake..
Aku: Ya.. That is what i mean.. say sorry..n akui kesilapan you. Mohon maaf tu dah cukup utk sejukkan hati I. Now u have to say sorry to Him.. Merayulah, memintalah dan b'doa pada yg esa krn u byk meninggalkan Dia. Bukan merayu pada si 'dia' yg begitu kejam pd u.
Sahabat: ( still m'bisu...)
Aku: Marahke?? I'm sorry..
Sahabat: No.. its juz really hard for me..
Aku : Nak dengar satu cite tak ?? Tentang I.. ( Maka i pun bercerita dr A-Z.. Bla..Blaaa..Blaaaa...)
Akhirnya..
Sahabat: Ya Allah.. I tak dpt bayangkan perasaan u ketika ini.. I dgn dia yg baru couple 6bulan pun dah rasa macm ni..
Aku: That why i told u.. I really understand ur situation rite now..

*** Pesanku utk kesekian kalinya pada mereka yg terluka.. Kembalilah mencintai ALLAH..
Cinta dan benci boleh wujud dalam hati seseorang kerana Allah dan kerana selain Allah. 
Sesiapa yang mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, memberi kerana Allah
dan menolak kerana Allah, maka sungguh telah sempurnalah imannya.[9]

Tiga perkara, sesiapa yang memilikinya dalam dirinya maka dia akan merasa kemanisan iman:
(1) Bahawasanya Allah dan Rasul-Nya lebih dicintainya berbanding selain kedua-duanya,
(2) Bahawasanya dia mencintai seseorang, tidaklah dia mencintai orang itu melainkan kerana Allah dan
(3) Bahawasanya dia membenci seandainya dia kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya, sebagaimana dia membenci untuk dilemparkan dalam neraka.[10]

5 comments:

Tea said...

Suatu yang sukar kita nyatakan tentang yang praktikal..
Sesunggughnya cinta sesama manusia itu berbeza
Dengan cinta Allah...

Cinta manusia hanya ada tika perlu..
Cinta Allah takkan meninggalkan kita sampai bila2...

Andainya kamu jumpa cinta insani yang mendekatkan cinta kamu pada Ilahi, jagalah cinta itu hingga ke akhir waktu..

Myez.. said...

InsyaALLAH.. Semoga yg mcintai kita itu mencintaiNYA..

NM02 said...

salam kenal

singgah sini terus follow

kalu sudi, jom follow saya plak

maceh

^_^

Woofer Storm said...

ermmm tak tau nak kata apa..ermmm
mcm ada kena mengena dgn kisah sy pula ni..

sabar sabar sabar..

:: cikNuurul :: said...

yes!,.ingatlah ALLAH yg menciptakan kita,ingat DIA jugak yg bg kite jasad,akal,fikiran,tubuh badan,cukup sifat!,.tapi kalau kita sia2kan ape yg DIA bg ni,sia2 la hidup,.baik awal2,.xyah dihidupkan,.xgitu konsepnya?<.ermm,.muhasabah dri,.:)